Kryteria uczestnictwa w projekcie „Profilaktyka wykluczenia społecznego poprzez wspieranie rodzin w pełnieniu funkcji opiekuńczo-wychowawczych” nr: RPWP.07.02.02-30-0005/18-00

 

Cel projektu: prewencja umieszczania dzieci w pieczy zastępczej oraz profilaktyka wykluczenia społecznego wielkopolskich rodzin przeżywających trudności w pełnieniu funkcji opiekuńczo-wychowawczych, zwłaszcza w związku z rozstaniem, rozpadem związku i samotnym rodzicielstwem.

Grupa docelowa projektu: rodziny przeżywające trudności w pełnieniu funkcji opiekuńczo-wychowawczych (zwłaszcza borykające się z samotnym rodzicielstwem, rozpadem rodziny i problemem przemocy wobec dzieci) zamieszkujące teren miasta Poznania i powiatu poznańskiego oraz ich otoczenie.

  1. Wsparcie psychologiczne adresowane jest do:
  • rodzin doświadczających rozstania,
  • dzieci pozostających pod opieką jednego rodzica zagrożonych zerwaniem więzi emocjonalnych z rodzicem nie sprawującym bezpośredniej pieczy,
  • rodziców doświadczających trudności wychowawczych,
  • rodziców doświadczających kryzysu w relacji,
  • dzieci doświadczających lub zagrożonych doświadczaniem przemocy,
  • rodzin zagrożonych dysfunkcją wewnątrzrodzinną,
  • rodziców doświadczających lub zagrożonych doświadczaniem przemocy w związku.

Wsparcie polega na:

  • identyfikowaniu trudności z jakimi osoby sobie nie radzą,
  • poszukiwaniu nowych sposobów rozwiązania trudności,
  • wzmocnieniu klientów w realizowanych przez nich zmianach,
  • określaniu czynników, które podtrzymują istnienie problemu oraz trudności związanych z jego rozwiązaniem,
  • w razie potrzeby skierowaniu do prawnika TKOPD lub innych instytucji pomocowych.
  1. Program „Ochrona więzi” adresowany jest do:
  • rodzin, w których nawiązanie i/lub rozwijanie kontaktu jednego z rodziców/opiekunów z dzieckiem wymaga pomocy i nadzoru psychologa lub pedagoga,
  • rodzin zagrożonych zerwaniem więzi dziecka z rodzicem niesprawującym nad nim codziennej opieki,
  • rodzin, w których konflikt pomiędzy rodzicami utrudnia lub uniemożliwia podtrzymywania relacji rodzic-dziecko,
  • rodziców pragnących odbudować zerwaną relację z dzieckiem.
  1. Szkoła dla rodziców adresowana jest do:
  • rodziców doświadczających trudności wychowawczych,
  • rodziców pragnących podnieść swoje kompetencje wychowawcze,
  • rodziców poszukujących wsparcia w radzeniu sobie w codziennych kontaktach z dziećmi i młodzieżą,
  • rodziców pragnących dokonać korekty swoich postaw rodzicielskich.
  1. Grupa wsparcia dla nastolatków z rodzin zmagających się z trudnościami wychowawczymi, w tym z rodzin zastępczych.
    Cele zajęć: budowanie poczucia własnej wartości, samopoznanie (poszukiwanie własnych zasobów, wizja przyszłości, budowanie relacji z otoczeniem (rodzina, rówieśnicy), wzrost kompetencji komunikacyjnych, rozwój indywidualny i interpersonalny, wzrost świadomości dotyczących zagrożeń, radzenie sobie z emocjami, rozwój poczucia odpowiedzialności i sprawstwa.
    Planowane tematy zajęć:
    – Tolerancja
    – Stereotypy
    – Kobiecość/męskość
    – Role: dziś i w przyszłości
    – Granice – zewnętrzne i wewnętrzne
    – Wartości
    – Podejmowanie decyzji i realizowanie celów
    – Zagrożenia (uzależnienia, ryzykowne zachowania)
    – Emocje
    – Relacje: Ja-Rówieśnicy/ Dorośli/ Rodzina
    – Bliskie związki
    – Konflikty
    – Wizja życia i cele
  2. Poradnictwo prawne adresowane jest do rodziców/opiekunów, którzy doświadczają problemów z:
  • wykonywaniem władzy rodzicielskiej, ograniczeniem, zawieszeniem lub pozbawieniem władzy rodzicielskiej oraz ustalaniem miejsca pobytu dziecka
  • ustaleniem zakresu oraz sposobu i wykonywania kontaktów dzieci z rodzicami i innymi członkami rodziny ,
  • alimentami (uzyskaniem, egzekucją, obniżeniem), w tym kosztami utrzymania matki przed porodem
  • porozumieniem rodzicielskim co do sposobu wychowania dzieci
  • rozwodem
  • ustaleniem ojcostwa / zaprzeczeniem ojcostwa
  • świadczeniami rodzinnymi
  • uprowadzeniami rodzicielskimi
  • przestępstwami na szkodę małoletnich
  • sprawami związanymi z obowiązkiem szkolnym małoletnich.

 

Wsparcie polega na:

  • wyjaśnieniu przepisów, wezwań sądowych, wyroków i postanowień,
  • proponowaniu rozwiązań prawnych, mediacyjnych,
  • udzielaniu porad telefonicznych i mailowych dla uczestników projektu,
  • w razie potrzeby skierowaniu do psychologa TKOPD lub innych instytucji pomocowych.

 

Preferowane do wsparcia są osoby lub rodziny zagrożone ubóstwem lub wykluczeniem społecznym doświadczające wielokrotnego wykluczenia społecznego rozumianego jako wykluczenie z powodu więcej niż jednej z przesłanek, o których mowa w rozdziale 3 pkt 13 Wytycznych w zakresie realizacji przedsięwzięć w obszarze włączenia społecznego i zwalczania ubóstwa z wykorzystaniem środków Europejskiego Funduszu Społecznego i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na lata 2014-2020, tj.: rodziny przeżywające trudności w pełnieniu funkcji opiekuńczo-wychowawczych, dotknięte dodatkowo co najmniej jednym z poniższych problemów:

  1. a) osoby lub rodziny korzystające ze świadczeń z pomocy społecznej zgodnie z ustawą z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej lub kwalifikujące się do objęcia wsparciem pomocy społecznej, tj. spełniające co najmniej jedną z przesłanek określonych w art. 7 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej;
  2. b) osoby, o których mowa w art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym;
  3. c) osoby przebywające w pieczy zastępczej lub opuszczające pieczę zastępczą oraz rodziny przeżywające trudności w pełnieniu funkcji opiekuńczo-wychowawczych, o których mowa w ustawie z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej;
  4. d) osoby nieletnie, wobec których zastosowano środki zapobiegania i zwalczania demoralizacji i przestępczości zgodnie z ustawą z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich (Dz. U. z 2014 r. poz. 382, z późn. zm.);
  5. e) osoby przebywające w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych i młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, o których mowa w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2015 r. poz. 2156, z późn. zm.);
  6. f) osoby z niepełnosprawnością – osoby z niepełnosprawnością w rozumieniu Wytycznych w zakresie realizacji zasady równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz zasady równości szans kobiet i mężczyzn w ramach funduszy unijnych na lata 2014-2020;
  7. g) rodziny z dzieckiem z niepełnosprawnością, o ile co najmniej jeden z rodziców lub opiekunów nie pracuje ze względu na konieczność sprawowania opieki nad dzieckiem z niepełnosprawnością;
  8. h) osoby, dla których ustalono III profil pomocy, zgodnie z ustawą z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2016 r. poz. 645, z późn. zm.);
  9. i) osoby niesamodzielne;
  10. j) osoby bezdomne lub dotknięte wykluczeniem z dostępu do mieszkań w rozumieniu Wytycznych w zakresie monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów operacyjnych na lata 2014-2020;
  11. k) osoby odbywające kary pozbawienia wolności;
  12. l) osoby korzystające z PO PŻ.
[źródło: „Wytyczne w zakresie realizacji przedsięwzięć w obszarze włączenia społecznego i zwalczania ubóstwa z wykorzystaniem środków Europejskiego Funduszu Społecznego i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na lata 2014-2020]

 

 

Przekaż nam 1% swojego podatku
Serdecznie zapraszamy do skorzystania z oferty Ośrodka Mediacji przy TOKPD
strefamlodych.pl
ISS Polska
Operacja Dehejtyzacja
Facebook - visit us
Twitter - visit us
WSPIERAJĄ NAS: