Zasady postępowania wobec uczniów w szczególnej sytuacji zapewnienia im ochrony w przypadku odmowy powrotu do domu
Materiał instruktażowo -informacyjny dla dyrektorów szkół, nauczycieli, pedagogów i psychologów, opracowany przez zespół interdyscyplinarny Sądu, Policji, Grupy Interwencyjnej Domu Dziecka nr 2, Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie, Kuratorium Oświaty i Terenowego Komitetu Ochrony Praw Dziecka w Poznaniu
1. Po zgłoszeniu przez ucznia odmowy powrotu do domu po zajęciach szkolnych, pedagog rozmawia z uczniem ustalając motywy jego decyzji, zbiera informacje o sytuacji rodzinnej, zapisuje dane osobowe ucznia i sporządza notatkę służbową.
2. Pedagog informuje dyrektora szkoły przekazując mu sporządzoną z rozmowy z uczniem notatkę służbową i o zaistniałej sytuacji zawiadamia komisariat policji właściwy dla szkoły. Kopia notatki sporządzonej przez pedagoga pozostaje w dokumentacji szkoły, a jej oryginał przekazuje się policji.
3. Jeśli rodzice ucznia lub on sam znajdują się już pod nadzorem kuratora sądowego,
pedagog zobowiązany jest do poinformowania go o przeprowadzonej z uczniem rozmowie i podjętych działaniach.
4.Funkcjonariusz policji po przybyciu do szkoły rozmawia z pedagogiem. Rozmowa z uczniem przeprowadzona jest w siedzibie komisariatu policji w obecności tego samego pedagoga, który przyjął zgłoszenie od ucznia.
5. W zależności od poczynionych ustaleń funkcjonariusz policji nawiązuje kontakt
telefoniczny z rodzinnym sędzią dyżurnym w celu ustalenia dalszego toku postępowania.
Spis nazwisk sędziów, dyżurów i numerów telefonów jest przekazywany przez Sąd Rejonowy do wszystkich komisariatów policji na początku każdego roku kalendarzowego.
6. Funkcjonariusz policji podejmuje dalsze czynności sporządzając stosowną dokumentację.
7. W przypadku konieczności umieszczenia dziecka w zastępczej formie opieki funkcjonariusz policji wnioskuje o jego przyjęcie sporządzając pisemny wniosek.
8. Należy podjąć wszelkie działania, by dziecko do 10 roku życia zostało przyjęte przez pogotowie rodzinne, do 13 roku życia – przez grupę interwencyjną domu dziecka, a dziecko powyżej 13 roku życia – przez pogotowie opiekuńcze.
9. Informacje o wolnych miejscach w placówkach interwencyjnych dostępne są w Miejskim Ośrodku Pomocy Rodzinie pod numerem telefonu 0-61 8785752 do 755, w dni robocze w godzinach od 8.00 do 15.30.
10. Po zabezpieczeniu dziecka poprzez umieszczenie w placówce interwencyjnej
funkcjonariusz policji zobowiązany jest do zawiadomienia rodziców dziecka (opiekunów prawnych).
11. Po sporządzeniu pisemnej informacji o stanie sprawy funkcjonariusz policji przekazuje ją właściwym instytucjom (sąd rodzinny, prokuratura).
12. Wszelkie czynności należy wykonywać z zachowaniem dyskrecji.
Skład zespołu interdyscyplinarnego:
– Ewa Roszak – przewodnicząca VII Wydziału Rodzinnego i Nieletnich Sądu Rejonowego w Poznaniu
– Maria Karbowska – z-ca Kuratora Okręgowego ds. rodzinnych Sądu Okręgowego w Poznaniu
– Dorota Jasińska – specjalista Sekcji Prewencji Komendy Miejskiej Policji w Poznaniu
– Katarzyna Nowak – z-ca naczelnika Wydziału Prewencji Komendy Wojewódzkiej Policji w Poznaniu
– Marek Oziemkowski – kierownik Działu Opieki Zastępczej Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Poznaniu
– Maria Kapica- Szczepanek – psycholog Grupy Interwencyjnej Domu Dziecka nr 2 w Poznaniu
– Mirosława Abrau – Diaz – Kuratorium Oświaty w Poznaniu
– Beata Kolska – Lach – przewodnicząca Terenowego Komitetu Ochrony Praw Dziecka w Poznaniu
Opracowano na podstawie następujących aktów prawnych i wykonawczych:
• Ustawa o Pomocy Społecznej z 14.III.2004.
• Kodeks Rodzinny i Opiekuńczy.
• Ustawa o Policji z 19.IV.1990.
• Ustawa o Kuratorach z 21.VII.2001.
• Ustawa o Postępowaniu w Sprawach Nieletnich z 26.X.1982 wraz z nowelizacją z IX.2000.
• Krajowy Program Zapobieganiu Niedostosowaniu Społecznemu wśród Dzieci i Młodzieży, 2003.